Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a solicitat asigurătorilor să plătească despăgubirile RCA conform legii. În ultimii ani, firmele de asigurare au încercat să schimbe legislația pentru a evita plățile, dar deciziile instanțelor de judecată și a CCR le dau dreptate păgubiților.
Decizia recentă a CCR ar trebui să rezolve conflictul dintre service-urile auto și asiguratori în cazurile de daună RCA. Instanțele și CCR au stabilit că asigurătorii trebuie să plătească integral costurile reparațiilor auto. Chiar dacă asigurătorii au încercat să impună tarife service-urilor, instanțele au arătat că trebuie să se respecte libertatea economică.
COTAR a prezentat o analiză care arată că doar 25% din prețul poliței RCA reprezintă despăgubiri, restul de 75% fiind încasat de asiguratori. Numărul de daune RCA nu a crescut, ci a scăzut semnificativ între 2019 și 2022.
UNSAR ar trebui să explice motivele creșterii prețului la RCA în ultimii 3 ani și a despăgubirilor pretinse de piața de asigurări din România.
Raportul ASF pe 2023 arată că numărul de daune RCA a scăzut între 2019 și 2022, iar cheltuielile asiguratorilor sunt între 15-30% în țările UE.
Analiza ASF arată că cheltuielile cu despăgubirile reprezintă o parte semnificativă din prețul RCA, restul fiind costuri administrative ale firmelor de asigurări suportate de șoferi.
1201-1400 cmc, persoană cu vârsta sub 30 de ani, cheltuielile cu despăgubirile incluse în prețul RCA (prima de risc) sunt de 551 lei, iar la această valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurări, prețul final de referință ajungând la 2051 lei (prima brută de referință).
Cheltuielile cu despăgubirile sunt de 551 lei, la care firmele de asigurări au diverse alte cheltuieli de încă 1.500 de lei. Cheltuielile uriașe cu despăgubirile reprezintă în acest caz 27% din prețul RCA. Diferența de 73% o reprezintă alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurări suportate de șoferul român.
În cazul motocicletelor, jaful RCA continuă în aceeași manieră. Pentru clientul persoană juridică ce conduce o motoretă care are sub 50 cmc, cheltuielile cu despăgubirile incluse în prețul RCA (prima de risc) sunt de 220 lei, iar la această valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurări, prețul final de referință ajungând la 894 lei (prima brută de referință).
Cheltuielile cu despăgubirile sunt de 220 lei, la care firmele de asigurări au diverse alte cheltuieli în valoare de 674 de lei. Cheltuielile uriașe cu despăgubirile reprezintă în acest caz 25% din prețul RCA. Diferența de 75% o reprezintă alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurări suportate de către motociclistul român.
Autovehicule destinate transportului de călători cu peste 9 locuri. Autovehicul de transport peste 40 de călători, cheltuielile cu despăgubirile incluse în prețul RCA (prima de risc) sunt de 1.442 lei, iar la această valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurări, prețul final de referință RCA ajungând la 6.610 lei (prima brută de referință).
Cheltuielile cu despăgubirile sunt de 1.442 lei, la care firmele de asigurări au diverse alte cheltuieli: 5.169 de lei. Cheltuielile uriașe cu despăgubirile reprezintă în acest caz 22% din prețul RCA. Diferența de 78% o reprezintă alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurări suportate de către transportatorul român.
Transportator bunuri – persoană fizică – Autovehicul de capacitate cilindrică mai mică de 3.500 cmc, cheltuielile cu despăgubirile incluse în prețul RCA (prima de risc) sunt de 389 lei, iar la această valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurări, prețul final de referință ajungând la 1.675 lei (prima brută de referință).
Cheltuielile cu despăgubirile de 389 lei, la care firmele de asigurări au diverse alte cheltuieli 1.290 de lei. Cheltuielile uriașe cu despăgubirile reprezintă în acest caz 23% din prețul RCA. Diferența de 77% o reprezintă alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurări suportate de către transportatorul român.
Transportator bunuri – persoană juridică – Autovehicul de capacitate cilindrică mai mare de 16.000 cmc, cheltuielile cu despăgubirile incluse în prețul RCA (prima de risc) sunt de 1.454 lei, iar la această valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurări, prețul final de referință ajungând la 6.303 lei (prima brută de referință).
Cheltuielile cu despăgubirile sunt de 1.454 lei, la care firmele de asigurări au diverse alte cheltuieli 4849 de lei. Cheltuielile uriașe cu despăgubirile reprezintă în acest caz 23% din prețul RCA. Diferența de 77% o reprezintă alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurări suportate de către transportatorul român.
Tarifele plafonate la RCA nu s-au realizat la nivelul tarifelor de referință prezentate mai sus și cerute de COTAR celor din ASF, în 2023, ci la nivelul de preț vândut de către firmele de asigurări de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, adică, la un nivel de preț cu mult superior tarifelor de referință.
În cazul transportatorilor, tarifele de comercializare ale prețului RCA practicat de către firmele de asigurări nu sunt de 8609 lei, care reprezintă cel mai mare tarif de referință RCA publicat în acel raport de către ASF.
Majoritatea transportatorilor au avut tarife de preț umflate de către firmele de asigurări, în zeci de mii de cazuri, transportatorii au oferte și 15.000 lei pe o poliță RCA fiind încadrați imediat în categoria de „asigurat cu risc ridicat”, deși aceștia nu înregistraseră accidente și se încadrează în clasa de Bonus.
COTAR a cerut instituțiilor din România să mențină Legea RCA și să nu facă modificările cerute de asigurători.În favoarea lor, aceasta fiind o lege foarte bună, una europeană, o lege care în 2017 a fost acceptată de toți actorii din piață, inclusiv de UNSAR, care la începutul acestui an a vrut să o schimbe.
Problemele pieței RCA nu țin de legislație, ci de supravegherea defectuoasă a sistemului de asigurări din ultimii ani. ASF și ANAF ar trebui să ofere de urgență răspunsuri documentate: de ce au ajuns prețurile la RCA mai mari în România decât în Germania pentru transportatori și pentru toți românii? ANAF nu a verificat nicio societate de asigurări în 30 de ani, dar Ministerul Finanțelor crește lună de lună impozitele și taxele românilor.
Când despăgubirile auto reprezintă sub 28% din prețul RCA, firmele de asigurări susținând că nu pot face profit la un asemenea procent așa-zis ridicat cu despăgubirile, e clar că discutăm despre instituții capturate de către operatorii economici așa-ziși supravegheați.
Toți cei 9 membri UNSAR care vindeau RCA au fost amendați de către Consiliul Concurenței cu amendă în cuantum de 53 milioane euro deoarece în perioada octombrie 2012 – noiembrie 2016, societățile de asigurare nu și-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acționat concertat pe piață, ținând cont de discuțiile de a-și majora tarifele purtare în cadrul asociației.
„Să mai amintim și faptul că la loc de frunte în cadrul preacinstitei organizații UNSAR s-au aflat companii precum Astra Asigurări, Carpatica Asig și, bineînțeles, Euroins, societăți agreate în sânul UNSAR care astăzi reclamă că plătesc bani în urma falimentelor acestora. Adevărul este că banii sunt plătiți tot de Români și nu de societățile de Asigurări”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.