Ministerul Educației a pus în consultare publică un proiect de ordin pentru aprobarea regulamentului-cadru privind organizarea și funcționarea comisiilor de etică universitară.
Ordinul prevede că mandatul comisiilor de etică este de patru ani, acestea funcționând „independent” față de orice altă structură sau persoană din cadrul instituției de învățământ superior. Rectorul instituției de învățământ superior aprobă prin decizie componența comisiei în baza propunerii Consiliului de administrație și a avizului dat de Senatul universitar. Membrii comisiei sunt persoane cu prestigiu profesional. Numărul membrilor comisiei se decide în fiecare instituție de învățământ superior, ținând cont doar de faptul că, din numărul stabilit, maximum 75% sunt cadre didactice și de cercetare și minimum 25% sunt studenți, prevede proiectul. Potrivit acestuia, din comisiile de etică universitară nu pot face parte persoane care dețin funcția de rector, președinte al Senatului, prorector, decan, prodecan, director general administrativ, director general adjunct administrativ, director de departament, director de filială, director de extensie, precum și director de unitate de cercetare-dezvoltare, de proiectare sau de microproducție în instituția de învățământ superior sau persoane care au încălcat normele de etică și deontologie universitară.
Se propune ca reprezentanții studenților din comisii să fie aleși de către studenții care fac parte din Senatul instituției de învățământ superior. Studenții urmează să aibă cel puțin un reprezentant în comisii. Conform documentului, comisiile verifică încălcările normelor de etică și deontologie universitară prevăzute de prevederile legale în vigoare și de regulamentele proprii ale instituțiilor de învățământ superior. De asemenea, comisiile notifică de urgență conducerea instituției de învățământ superior cu privire la sesizările care fac obiectul legii penale și pun la dispoziția acesteia toate informațiile pe care le dețin cu privire la sesizările respective. Orice persoană poate sesiza comisia de etică universitară din instituția de învățământ superior cu privire la săvârșirea unei fapte ce poate constitui abatere de la etica și deontologia universitară. Sesizarea se face în scris sau online și se înregistrează la registratura instituției de învățământ. Toate sesizările primite de comisie sunt înregistrate, indiferent dacă acestea sunt admisibile sau inadmisibile, mai prevede proiectul. Orice sesizare primită de comisie este supusă unui control al „admisibilității”. Comisiile se pronunță în termen de 45 de zile calendaristice de la primirea sesizării, prin hotărâre motivată în baza unui raport, care se comunică persoanei cercetate și persoanei care a formulat sesizarea. Termenul de 45 de zile nu este un termen de decădere din dreptul de a analiza sesizarea, se menționează în proiect.
Este interzisă exprimarea, în spațiul universitar sau în afara lui, a oricărei opinii cu privire la vinovăția persoanei cercetate, anterior rezoluției finale de stabilire a existenței abaterii. Sesizările cu privire la plagiat sunt analizate raportat la condițiile de legalitate în vigoare la momentul redactării tezei de doctorat care a stat la baza emiterii și acordării titlului de doctor, respectiv a diplomei de doctor, se stipulează în proiect. Hotărârile comisiilor se publică pe site-ul instituției de învățământ superior, cu respectarea legislației privind datele cu caracter personal. Contestațiile la hotărârile de admitere sau respingere se pot formula în termen de 30 de zile de la comunicare și se pot depune, în funcție de obiect, la Comisia Națională de Etică a Managementului Universitar; Comisia Națională de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare; Consiliul Național de Etică a Cercetării Științifice, Dezvoltării Tehnologice și Inovării. Regulamentul-cadru urmează să se aplice începând cu anul universitar 2024 – 2025.