Serviciile de livrare de mâncare pentru acasă au devenit din ce în ce mai populare, ceea ce a condus la apropierea acestui segment al industriei alimentare de atingerea cotei de piață a consumului în restaurante până în 2023. Mâncărurile preferate de români sunt supa de pui, carnea cu garnitură și papanașii.
Industria alimentară din România a înregistrat o creștere în 2023, dar aceasta a fost determinată în principal de creșterea prețurilor, deoarece românii nu au mers mai des la restaurant sau nu au comandat mai multă mâncare pentru acasă.
Livrările de mâncare pentru acasă au devenit din ce în ce mai frecvente, ceea ce a dus la apropierea acestui segment al industriei alimentare de atingerea cotei de piață a consumului în restaurante până în 2023.
Mâncărurile preferate de români sunt supa de pui, carnea cu garnitură și papanașii.
A crescut doar prețurile
Industria alimentară din România a crescut cu 16% în 2023, ajungând la o valoare totală de 6,31 miliarde de euro, conform studiului Hospitality Culture Research realizat în colaborare cu Tazz.
Această creștere este în principal atribuită inflației, conform studiului menționat.
„În 2023, am observat o ușoară creștere a industriei alimentare. Românii nu au început să meargă mai des la restaurant sau să comande mai multă mâncare de la raioanele gastronomice ale supermarketurilor sau de la fast-food, așa că creșterea pieței se datorează în primul rând inflației.
Când vine vorba de alegerea unui nou restaurant, principala sursă de informare este reprezentată de prieteni și de recomandările acestora.
Remarcăm, așadar, importanța majoră a experienței pe care românii o au în locațiile HoReCa, nu doar în ceea ce privește fidelizarea acestora, dar și în atragerea de noi clienți”, a declarat Florin Maxim, fondatorul Institutului de Cultură a Ospitalității.
Comenzile acasă, preferate
Comanda medie în HoReCa ajunge la 56,8 lei, conform studiului realizat de Hospitality Culture Research.
Frecvența de achiziție în HoReCa rămâne la 3,3 ocazii pe lună, principalele comenzi fiind supa de pui la felul 1 (31%), carnea cu garnitură la felul principal (41%) și papanașii la desert (42%).
În ceea ce privește serviciile de livrare, 8 din 10 respondenți au declarat că le folosesc pentru a-și comanda mâncare gătită, cu o frecvență medie de utilizare de 4,4 ori pe lună.
Mai mult, piața de livrare de mâncare are o cotă de piață de 25%, a doua cea mai mare după consumul în restaurante (26%).
„Piața de livrare de mâncare este deja una solidă și completează consumul din restaurante și din alte surse de achiziție pentru mâncare gătită. Observăm tot mai des că românii descoperă restaurante și preparate noi prin intermediul aplicațiilor de livrare, pe care apoi le testează și offline, iar acest proces este valabil și în sens invers.
Mai mult, observăm că atât piața de restaurante, cât și cea de livrare de mâncare au crescut în provincie, semn că puterea economică a românilor și apetitul pentru gastronomie au crescut în ultimii ani”, a declarat Alin Șerban, CEO Tazz.