Infractorii au descoperit o nouă metodă de fraudă prin apeluri telefonice false, cunoscută sub numele de spoofed. Ei se prezintă ca angajați bancari, folosind numere de telefon ale băncilor sau numere asemănătoare, și îți spun că creditul solicitat a fost aprobat. Atacatorii se bazează pe faptul că vei nega informația. Pretind că este vorba despre o „fraudă” și cer datele tale personale și bancare pentru a raporta presupusa fraudă și a recupera sumele pierdute.
Avertismentul cu privire la această nouă campanie frauduloasă prin apeluri telefonice false (spoofed) a fost emis marți de către Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC), Poliția Română și Asociația Română a Băncilor (ARB).
„În ultimele zile, o campanie activă folosește numele unor bănci pentru apeluri false (spoofed) în care atacatorii se prezintă drept angajați ai acestora. Spoofing-ul numărului de telefon este o tehnică de înșelăciune prin care un atacator își modifică numărul de telefon pentru a apărea un alt număr pe ecranul persoanei apelate”, se menționează în comunicat.
Această metodă este folosită pentru a păcăli victima, determinând-o să creadă că interlocutorul este o entitate legitimă, cum ar fi o bancă, și pentru a obține informații sensibile.
Atacatorii sunt antrenați să fie convingători și amabili în acest scenariu înșelător, folosind tehnici de inginerie socială.
Pentru a evita atacurile prin apeluri telefonice false (spoofed), iată câteva recomandări:
- Verificați sursa/apelurile telefonice printr-un canal oficial înainte de a oferi informații personale.
- Refuzați apelurile suspecte, chiar dacă pretind că sunt de la bănci sau alte autorități.
- Nu furnizați date personale sau bancare la telefon.
- Nu discutați despre credite și bani la telefon.
- Raportați apelurile suspecte și informați banca/instituția în numele căreia s-a pretins apelul.
- Notificați autoritățile dacă ați fost victima fraudelor.
- Informați prietenii și familia despre aceste atacuri pentru a-i ajuta să fie conștienți de amenințările online.
Dacă ați divulgat datele cardului bancar, contactați imediat banca pentru a bloca tranzacțiile neautorizate. În caz de pierderi financiare, depuneți o plângere la Poliție și informați DNSC pentru a preveni incidente viitoare.