Evaluările naționale la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2023 – 2024 vor începe luni, conform calendarului aprobat de Ministerul Educației.
În perioada 13 – 29 mai va avea loc sesiunea de evaluări naționale la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2023 – 2024, care se adresează unui număr de peste 500.000 de elevi (în total), conform unui comunicat al Ministerului Educației transmis duminică presei.
Astfel, evaluarea competențelor fundamentale la finalul clasei a II-a va începe luni cu proba de Limbă și comunicare – scris – Limba română, respectiv proba de Limbă și comunicare – scris – Limba maternă pentru elevii aparținând minorităților naționale.
Marți, elevii claselor a II-a vor susține proba de Limbă și comunicare – citit – Limba română, iar miercuri elevii aparținând minorităților naționale vor participa la proba de Limbă și comunicare – citit – Limba maternă.
Proba la matematică și științe ale naturii va avea loc joi, în timp ce vineri se va desfășura ultima probă din cadrul Evaluării Naționale a II-a (Limbă și comunicare – scris-citit – Limba română pentru minoritățile naționale), susținută de elevii aparținând minorităților naționale.
Evaluarea competențelor fundamentale dobândite în ciclul primar (la finalul clasei a IV-a/EN IV) are următorul calendar: limba română (21 mai), matematică (22 mai) și limba maternă (23 mai).
Calendarul de administrare a Evaluării Naționale la finalul clasei a VI-a (EN VI) are următoarea configurație: 28 mai – Limbă și comunicare, respectiv 29 mai – matematică și științe ale naturii.
„Probele au o structură și caracteristici de evaluare similare cu cele administrate în anii anteriori. Testele sunt elaborate de Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), au un format asemănător evaluărilor internaționale și implică un nivel mediu de dificultate”, se arată în comunicat.
Durata alocată rezolvării este de 30 de minute pentru fiecare test administrat (EN II), respectiv de 60 de minute pentru fiecare test administrat (EN IV și EN VI).
Testele sunt evaluate în cadrul unităților de învățământ de către comisiile de evaluare constituite la nivelul acestora, în termen de cel mult șapte zile de la data susținerii ultimului test.
„Ca element de noutate pentru administrarea și valorificarea rezultatelor înregistrate, colectarea datelor rezultate din evaluarea testelor scrise va fi realizată cu ajutorul unei noi aplicații digitale. Aceasta va permite, pe de o parte, colectarea datelor în condiții de siguranță și de control optimizat al calității și, pe de altă parte, va oferi comisiilor de evaluare acces la propriile date de evaluare ale elevilor și va permite valorificarea rapidă și flexibilă a acestora. Astfel, va fi facilitată realizarea rapoartelor clasei și a raportului școlii, fără eforturi birocratice suplimentare și într-un timp mai scurt”, precizează Ministerul Educației.
Rezultatele individuale obținute la aceste evaluări nu se afișează/nici nu se comunică public și nu se înregistrează în catalogul clasei.
Potrivit ministerului, rapoartele generate la nivelul unității de învățământ pe baza acestor rezultate furnizează „argumente statistice de maximă importanță și relevanță” pentru construirea măsurilor de valorificare a rezultatelor înregistrate la aceste evaluări naționale, măsuri „focalizate” pe nivelul unității de învățământ și pentru beneficiarii serviciilor educaționale: elevi, părinți/tutori, cadre didactice, personal educațional de sprijin etc.