Discursul șefei de promoție a Colegiului „Mihai Viteazul” din Ineu, Iulia Cociuba, a devenit viral pe rețelele de socializare și a generat o serie de reacții în comunitatea educațională. În timp ce mulți profesori au criticat discursul elevei, există și cei care recunosc că sistemul are nevoie de îmbunătățiri și încurajează o analiză obiectivă a problemelor. Acești profesori consideră că este important să se confrunte cu realitatea și să se găsească soluții pentru a îmbunătăți sistemul educațional din România.
Iulia Cociuba, șefa de promoție a Colegiului „Mihai Viteazul” din Ineu, județul Arad, a surprins audiența la ceremonie printr-un discurs de absolvire neconvențional. În discursul său, tânăra a criticat școala și modul în care atmosfera din instituția de învățământ a influențat-o și i-a modelat personalitatea.
„Astăzi vreau să împărtășesc cu dumneavoastră o perspectivă diferită asupra anilor de liceu. Poate că nu este un discurs clasic de mulțumire și celebrare, dar este unul sincer și reflectă experiențele mele reale.
Am petrecut ani învățând pentru note și validare academică și am realizat abia acum cât timp am pierdut. Am dobândit doar cunoștințe, nu și valori, pentru că asta înseamnă, din păcate, școala.
În loc să fie un loc al învățării și dezvoltării, școala a devenit o sursă de frustrare și dezamăgire pentru mulți dintre noi. Ne-am simțit deseori în imposibilitatea de a ne exprima punctul de vedere, de a gândi diferit sau de a fi autentici.
Ce m-a învățat școala? Să mă conformez, să mint, să-mi șterg cu buretele personalitatea și să mă ascund în spatele unor standarde absurde. Școala a devenit un loc unde performanțele noastre sunt atribuite meritelor instituției și profesorilor, iar eșecurile ne sunt puse în cârcă. Am avut parte de un sistem care ne-a învățat mai degrabă cum e să fim superficiali și ipocriți, decât să ne dezvoltăm etic”, a spus eleva.
Discursul șefei de promoție a provocat o diviziune în mediul educațional. A stârnit dezbateri aprinse pe mai multe grupuri de Facebook, în care majoritatea membrilor sunt cadre didactice. Profesorii o critică aspru pe adolescentă, reproșându-i că a rostit un astfel de discurs într-un moment nepotrivit, „umbrind festivitatea de absolvire”. Alți profesori sunt și mai categorici și îi resping complet opinia, acuzând-o pe absolventă de ipocrizie și reproșându-i că „a ieșit la atac atunci când s-a văzut cu sacii în căruță”. Există însă și profesori care recunosc că sistemul de învățământ românesc are probleme reale și că o parte din vină o poartă și profesorii. „Elevii au devenit oportuniști, vânători de note, nu-i mai interesează valorile, domnișoara șefă de promoție. Știm să ieșim la atac numai după ce ne vedem cu sacii în căruță”, a spus un profesor în comentarii.
„Autosuficientă, plină de aroganță, de pe altă planetă, incapabilă de recunoștință, veșnic nemulțumită. Că este mincinoasă și superficială a recunoscut singură. A beneficiat de învățământ gratuit, pe baza cunoștințelor acumulate va merge la o facultate și va avea o viață decentă. E deranjată că nu a avut covor roșu”, este de părere un alt membru al grupului privat cu peste 85.000 de membri.
Ica Gabor in America nu a reușit să-și realizeze visul
Într-un alt comentariu, un membru al grupului atrage atenția că nu atât conținutul mesajului a fost nepotrivit, cât momentul ales. Mai mult, profesorul spune că „a fost învățată” să acționeze. „Nu este vorba că fata aceasta are sau nu dreptate, nu este vorba că sistemul poate fi îmbunătățit, este vorba de momentul în care acest adolescent a fost învățat să acționeze. Trebuia să fie un moment festiv al unui sistem în care ea a excelat și care a fost transformat într-unul acuzator. Și acum să vedem câți elevi o vor urma (așa cum speră unii)”.
„Îi doresc domnișoarei cu discursul în cauză să ajungă profesor și să aibă elevi care îi vor ‘mulțumi’ așa cum a făcut-o ea. Atunci să o văd! Până atunci, doamnelor și domnilor profesori, hai să ne vedem de treabă!”, comentează un profesor.
„Este discursul unei eleve ’model’ care nu are valori, valori familiale. Mass-media promovează și dă valoare unor asemenea acte precum ‘discursul unei eleve’???!!! Un discurs pompos, cuvinte goale, fără perceperea conținutului. ‘Am petrecut ani de zile învățând pentru note și validare academică’???. Bine că nu a adăugat bullying din partea profesorilor. Poate dacă ar face un exercițiu de gândire onest, ‘eleva exemplară’, ar realiza că a făcut o gravă eroare prin acel discurs. Într-o zi frumoasă și memorabilă a reușit să lase un gust amar deopotrivă profesorilor și colegilor ei. Poate homeschooling era o variantă mai bună pentru ‘eleva exemplară’. Ereditatea + mediul (școala……) + familia sunt trei factori decisivi în formarea personalității. Concluzionez retoric, ‘săraca fată bogată'”, scrie un alt profesor.
Opiniile în favoarea discursului
Pe de altă parte, au existat și profesori care au recunoscut că sistemul educațional are probleme.
„Eu cred că discursul arată problemele învățământului. Sunt în bună măsură și din vina profesorilor și a părinților și a societății. Să-l analizăm cu luciditate și să ne uităm și în curtea noastră (e clar că problema e și la noi). Să nu mai așteptăm recunoștință la toate discursurile (ne-am ales meseria, suntem plătiți pentru asta). Respectul elevilor se câștigă și se vede în timp nu doar la festivități. Societatea nu este perfectă, deci nici învățământul. Fata are dreptate!”, a spus un cadru didactic.
Opinia sa a avut parte, însă, de comentarii dezaprobatoare: „Domnule coleg, mă înșelați! Nu este vorba că fata aceasta are sau nu dreptate, nu este vorba că sistemul poate fi îmbunătățit, este vorba de momentul în care acest adolescent a fost învățat să acționeze. Trebuia să fie un moment festiv al unui sistem în care ea a excelat și care a fost transformat într-unul acuzator”, a fost taxat profesorul.
„Nu-mi vine să cred ce pot comenta unii colegi de-ai mei. Fiind vorba de șefa de promoție cred că este o domnișoară conștiincioasă, care a muncit mult în acești patru ani.
Dragi colegi, dați-le aripi acestor copii, nu-i închideți în colivii!
De două zile trăiesc emoția absolvirii. Ieri cu al meu copil, astăzi cu ai mei copii de clasa a XII-a de la liceul la care predau. Chiar dacă par ‘mari și tari’ sunt niște adolescenți cu frici și emoții pentru viața de oameni mari”, este un alt mesaj.
„Din ce văd pe aici, mesajul ei s-a întâlnit cu niște urechi surde. Trist!”, este concluzia unui alt membru al grupului.
Și profesorul de istorie Marcel Bartic a comentat discursul elevei pe pagina sa de Facebook. Dascălul i-a mulțumit elevei pentru curajul de a spune lucrurilor pe nume. Iată mesajul său integral: „O tânărăAbsolventă a unui liceu din România, șefă de promoție, a avut un discurs la festivitatea de premiere în care a expus slăbiciunile sistemului nostru de învățământ. A avut un discurs coerent, curajos și bine articulat. Le-a mulțumit profesorilor ei dar a afirmat că școala a învățat-o să mintă și că este o instituție care își asumă meritele în cazul unor rezultate bune, dar nu-și asumă responsabilitatea în caz de eșec. Mă îndoiesc că e cineva cu capul pe umeri care să nege aceste adevăruri. Ce-a primit în schimb? O ploaie de înjurături. Comentarii agresive, jignitoare, până dincolo de limita suportabilului. Acuzații că nu învață (deși a vorbit în calitate de șefă de promoție). Că a învățat pe banii statului, ca și cum statul ăla ar avea bani din alt sistem solar nu tot de la noi, plătitorii de taxe și impozite. Că denigrează învățământul românesc. Plus multe altele, imposibil de reprodus. E greu de dus un asemenea val de hate. Irațional. Sălbatic. Brutal. Mai ales pentru o tânără care n-a făcut altceva decât să-și expună, elegant și civilizat, un punct de vedere. Soluția nu e să te războiești cu hoardele astea de zombie decerebrați. Timp pierdut inutil. Ne putem însă manifesta solidaritatea cu această tânără. Îi putem recunoaște și aprecia curajul pe care l-a avut și să-i spunem că are dreptate. Habar n-am dacă mesajul ăsta va ajunge la ea dar mi-aș dori să-i spun așa: Dragă Iulia, Mă numesc Marcel Bartic, sunt profesor și îți mulțumesc. Sunt alături de tine și, odată și odată, vom reuși să facem în așa fel încât școala să nu mai învețe pe nimeni să mintă. Nu ești singură. Uite! Suntem foarte mulți cei care te susținem.