Mulți se întreabă dacă este bine să mănânce miel de Paște. Potrivit reprezentanților Bisericii Ortodoxe Române, consumul de miel are legătură cu Vechiul Testament și nu cu Noul Testament.
De Sfintele Paști, există obiceiul de a sacrifica miei. Această sărbătoare este întâlnită atât în rândul evreilor, cât și al creștinilor. Pentru evrei, Paștele semnifică trecerea din robia egipteană la libertate, în timp ce pentru creștini, Paștele înseamnă trecerea de la moarte la viață.
Pentru creștini, Sfintele Paști reprezintă tot o trecere, dar de la moarte la viață. Prin Paște, nu comemorăm eliberarea evreilor din Egipt, ci sărbătorim moartea și Învierea lui Hristos, conform informațiilor de pe crestinortodox.ro. Profetul Isaia, vorbind despre patima Domnului, spune: „ca un miel spre junghiere s-a adus…” (Isaia 53, 7). Astfel, pentru creștini, Hristos devine Mielul care se jertfește pentru mântuirea neamului omenesc. În Denia Prohodului se spune: „Coasta Ta a fost străpunsă, mâinile Tale au fost pironite, Stăpânul nostru, iar prin rana Ta din coastă ai vindecat neînfrânarea mâinilor strămoșilor noștri.”
Mielul jertfit și consumat de evrei în timpul sărbătorii de Paște era o prefigurare a Mielului lui Dumnezeu care ridică păcatele lumii (Ieșirea 12, 46) și se oferă ca hrană pentru viața veșnică. Sfântul Apostol Pavel ne îndeamnă să sărbătorim Paștele într-o nouă perspectivă: ”Iată Hristos, Paștele nostru, S-a jertfit pentru noi; să prăznuim, deci, nu cu aluatul cel vechi, nici cu aluatul răutății și al vicleșugului, ci cu azimele curăției și ale adevărului” (I Corinteni 5, 7-8).
Astfel, creștinii nu sunt obligați să sacrifice miei de Paște, ci să depună toate eforturile pentru a se împărtăși cu Trupul și Sângele lui Hristos în cadrul Sfintei Liturghii.
„Nu este necesar să sacrificăm miei de Paște. Ceea ce este grav este că oamenii, în loc să se pregătească ca în Noul Testament, se pregătesc ca în Vechiul Testament. În loc să postească, să se spovedească și să se împărtășească în noaptea de Paște, accentul a căzut pe masa din acea noapte, când oamenii nu participă la slujbă și deja consumă mielul, spunând că este mielul pascal, dar care de fapt nu are nicio legătură cu mielul pascal”, a declarat Părintele Vasile Gavrilă, parohul Bisericii „Sfântul Nicolae-Paraclis Universitar”, pentru jurnalul.ro.
În concluzie, consumul de miel de Paște nu face parte din tradiția bisericească sau din pregătirea spirituală pentru această sărbătoare. Este important ca oamenii să se pregătească în mod serios, creștinește, prin post, spovedanie și împărtășanie, iar mielul să fie pregătit ca o masă, nu ca o obligație.