Asociația pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) a făcut marți o serie de precizări privind modalitatea și termenele la care pot fi retrași banii din Pilonul II de pensii private.
Potrivit legislației în vigoare, fondurile de pensii private din Pilonul II fac plăți către participanți și beneficiari exclusiv în următoarele trei situații:
1) Când participantul obține decizia de pensionare pentru limită de vârstă din sistemul public;
2) Când participantul obține decizia de pensionare pentru invaliditate din sistemul public (indiferent de gradul de invaliditate);
3) În cazul decesului participantului, activul acumulat de acesta în contul personal din Pilonul II este plătit către moștenitorii săi legali sau testamentari.
Precizăm că „încetarea calității de participant” înseamnă încasarea banilor din Pilonul II și ieșirea din sistem. Nu există situații în care participanții nu încasează banii din fondurile de pensii în condițiile legale descrise mai sus.
De la lansare și până la finele lunii februarie 2024, fondurile de pensii private din Pilonul II au făcut plăți totale în valoare de peste 2,2 miliarde de lei către 161.000 de participanți și beneficiari.
Randamentul mediu anual al pensiilor private obligatorii este de 7,8%. Fondurile strânse la Pilonul II de pensii private obligatorii au atins un nou nivel record, de 135 miliarde de lei, cu un randament anual mediu de 7,8%.
Administratorii fondurilor de pensii private obligatorii au trimis zilele acestea scrisoarea anuală de informare către cei peste 8 milioane de participanți la sistem, chiar în luna în care Pilonul II aniversează 16 ani de activitate în beneficiul românilor.
Conform legii, toți participanții la fondurile de pensii private primesc anual o scrisoare de informare, care conține valoarea contului personal la data de 31 decembrie a anului precedent, precum și alte informații de interes. Scrisoarea se trimite în fiecare an până la data de 15 mai, la ultima adresă comunicată administratorului fondului de pensii.
Participanții pot solicita administratorului să primească scrisoarea exclusiv online, pe e-mail, pentru a economisi hârtie. Până în prezent, aproximativ 1 din 10 participanți la Pilonul II au optat pentru primirea scrisorii anuale de informare exclusiv online.