Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) a trimis scrisori deschise către Guvernul și Parlamentul României, către Parlamentul European și către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), cerând eliminarea amendamentelor introduse în proiectul de modificare a Legii RCA care încalcă flagrant drepturile asiguraților și îi obligă pe aceștia la coplată în caz de pagube.
Corporațiile multinaționale active în domeniul asigurărilor obligatorii auto (RCA) au propus un nou proiect de modificare a legislației RCA, care a primit susținere din partea conducerii ASF și a unui important partid politic din România. Aceste amendamente ar putea avea consecințe catastrofale asupra Legii RCA nr. 132/2017, fără a fi realizat un studiu de impact care să evidențieze efectele negative ale acestora.
Având în vedere gravitatea situației pentru cetățenii români și piața din România, COTAR a solicitat Parlamentului și Guvernului României, precum și instituțiilor Uniunii Europene, inclusiv Excelența Sa, Doamna Ursula Von der Leyen, Președinte al Comisiei Europene, să oprească acest demers legislativ și să organizeze dezbateri publice și consultări cu toți actorii relevanți (asociații de consumatori, transportatori, unități reparatoare, asigurători etc.).
În timp ce atenția publicului era concentrată pe mini-vacanța de Paște și pregătirile festive, societățile de asigurări, cu sprijinul lui Sorin Mititelu – vicepreședintele ASF, au reușit să convingă un grup de parlamentari din Camera Deputaților să inițieze modificări legislative fără precedent în legislația RCA. Aceste modificări ar putea elimina drepturile pe care păgubiții le au conform legislației naționale și europene în vigoare și ar permite societăților de asigurări să își maximizeze câștigurile de la cei aproximativ 10 milioane de consumatori de asigurări români.
Astfel, prin aceste schimbări legislative care vor introduce limitări și restricții abuzive, în defavoarea consumatorilor și păgubiților din accidente auto, costurile de despăgubire suportate de firmele de asigurări ar urma să scadă de la nivelul actual de aproximativ 35% la aproximativ 20%.
În prezent, din datele disponibile reiese că la fiecare 100 de lei încasați de firmele de asigurări din vânzarea de polițe RCA, doar 35 de lei reprezintă efectiv plățile de despăgubire, dar s-ar reduce la circa 20 de lei, diferența de 80 de lei fiind destinată acoperirii cheltuielilor administrative ale firmelor de asigurări, plus profitului acestora.
ASF și șefii instituției sunt direct responsabili de falimentele răsunătoare din domeniul asigurărilor
Schimbările promovate de asigurători, care par a avea girul vicepreședintelui ASF, dl. Sorin Mititelu, vor permite asigurătorilor RCA să reducă semnificativ costurile de despăgubire.
Legea RCA este deja încălcată în mod repetat de către societățile de asigurări, acestea abuzând în continuare de păgubiții RCA în caz de daune, fără a fi sancționate punctual de autoritatea responsabilă de supravegherea pieței de asigurări – ASF, care a dat până acum doar câteva amenzi simbolice. Aceeași ASF este direct responsabilă de răsunătoarele falimente ale asigurătorilor Astra Asigurări, Carpatica, City Insurance și Euroins, eșecuri repetate care au aruncat în colaps piața asigurărilor.
Legea actuală protejează consumatorii de asigurări, iar peste 90% dintre procesele aflate pe rolul instanțelor de judecată dau câștig de cauză asiguraților păgubiți, în timp ce societățile de asigurări nu vor să își asume obligațiile de plată. Mai mult, acestea din urmă doresc modificarea legislației pentru a limita accesul păgubiților RCA la justiție și pentru a submina protecția oferită de ASF și instanțele de judecată.
În mod evident, ca efect imediat și direct al modificărilor legislative dorite, păgubiții RCA nu își vor mai primi despăgubirile integral și la timp și vor avea dificultăți sporite în litigiile împotriva asigurătorilor, dacă amendamentele intră în vigoare.
COTAR a atras atenția și anul trecut asupra faptului că numirea vicepreședintelui ASF, dl. Sorin Mititelu, este un conflict de interese, deoarece acesta a fost director general al unei societăți de asigurări și a fost implicat în mai multe scandaluri legate de falimentele din domeniul asigurărilor. De asemenea, COTAR a solicitat demisia acestuia din funcția de vicepreședinte al ASF.
În concluzie, modificările legislative propuse de asigurători și susținute de ASF și un important partid politic din România ar putea avea consecințe grave asupra consumatorilor de asigurări și ar putea submina protecția oferită de legislația actuală. Este necesară o dezbatere publică și consultări adecvate cu toți actorii relevanți înainte de a lua o decizie care să afecteze piața asigurărilor și cetățenii români.Poziția lui Sorin Mititelu în poziția de vicepreședinte al ASF este cel puțin discutabilă și poate avea efecte negative asupra celor 10 milioane de șoferi români. Cu toate acestea, votul a fost dat din motive politice, fără a se ține cont de avertismente.
COTAR a demonstrat în trecut că a anticipat și a semnalat corect problemele financiare ale Euroins și City Insurance, care au dus la prăbușirea acestor asigurători sub supravegherea autorităților române. Acum, atragem atenția asupra amendamentelor propuse pentru modificarea Legii RCA, care ar consolida poziția dominantă și abuzivă a societăților de asigurări în relația cu asigurații și consumatorii, transformând polița RCA într-o taxă plătită către aceste societăți, în loc de a fi un mecanism social de protecție în cazul producerii unui accident, guvernat de principiul despăgubirii integrale.
Principalele modificări propuse de companiile de asigurări cu privire la Legea 132/2017, susținute de un partid politic important, includ:
Adăugarea articolului 221, referitor la „prețuri/costuri de piață”. Prin acest articol, pagubiții RCA, nevinovați de producerea unui accident, vor fi obligați să suporte o COPLATĂ din propriul buzunar pentru a acoperi costurile reparațiilor către unitățile reparatoare, ceea ce este contrar principiului reparării integrale a prejudiciului și a asigurării RCA;Modificarea articolului 14, alineatul (3), astfel încât cuantumul despăgubirii să fie stabilit DOAR prin acord între asigurator și păgubit, însă fără ca păgubitul să aibă vreun mijloc de protecție în relația cu asigurătorul. Această propunere va obliga păgubitul să accepte orice sumă oferită ca despăgubire, chiar dacă aceasta nu ar fi suficientă pentru acoperirea costurilor reparației vehiculului avariat. Acest lucru ar putea avea consecințe negative pentru păgubit și deținătorii de vehicule din România, cum ar fi utilizarea de piese aftermarket sau second-hand în reparații, limitarea alegerii service-ului pentru reparații și acceptarea soluțiilor tehnice impuse în mod abuziv de către asigurator.Introducerea a patru noi alineate la articolul 14, (31) – (34), prin care despăgubirile pentru lipsa de folosință (vehicul înlocuitor pe perioada cât vehiculul avariat se află în service pentru reparații) ar fi acordate doar în cazul în care păgubitul nu deține sau nu are acces la alt vehicul. Această propunere urmărește să elimine, practic, dreptul la despăgubire pentru lipsă de folosință, întrucât asigurătorii vor avea grijă să invoce tot felul de pretexte pentru a argumenta că păgubitul „are acces” la un alt autovehicul.Adăugarea alineatului (10) la articolul 40, conform căruia păgubitul nu ar mai avea dreptul să autorizeze alte persoane să efectueze reparațiile vehiculului avariat sau să încaseze despăgubirea cuvenită.
Prin aceste modificări, drepturile consumatorului de RCA ar fi considerabil restrânse, acesta fiind obligat să accepte prețurile și despăgubirile impuse de companiile de asigurări.
În prezent, consumatorul de asigurări RCA nu are nicio influență asupra stabilirii prețului poliței RCA sau asupra calculării despăgubirilor. Societățile de asigurări, cu sprijinul ASF și al unui partid politic important, doresc să controleze atât prețul de vânzare al RCA, cât și cuantumul despăgubirilor, reducându-i astfel pe păgubiți la o poziție vulnerabilă și lipsindu-i de opțiuni, în scopul maximizării profitului asigurătorilor și cu ignorarea cerințelor de siguranță și calitate și a principiilor care consacră dreptul la despăgubire integrală.
În acest context, COTAR solicită public și direct liderilor Coaliției de guvernare următoarele:
Respingerea tuturor propunerilor abuzive, generate de lobby-ul companiilor de asigurări, de modificare a legii RCA formulate de un număr de deputați ai unei formațiuni politice importante.Respectarea cadrului legal național și european, care consacră principiul despăgubirii integrale și rapide a persoanelor prejudiciate, precum și caracterul obligatoriu al asigurărilor RCA;Reorganizarea din temelii a ASF, care ar trebui să vegheze asupra respectării drepturilor consumatorilor de asigurări și să sancționeze abuzurile asigurătorilor, fără a obliga românii să se adreseze instanțelor de judecată în sute de mii de litigii.Exercitarea unui control real suplimentar asupra sectorului asigurărilor din cadrul ASF prin intermediul Ministerului Finanțelor.
Dacă autoritățile și instituțiiÎn contextul în care autoritățile competente refuză să acționeze și să protejeze cetățenii români de catastrofa economică și socială care li se pregătește, COTAR, organizația care reprezintă interesele transportatorilor rutieri, va lua măsuri pentru a sprijini membrii săi și pentru a atrage atenția asupra situației grave în care se află piața RCA.
Una dintre acțiunile COTAR va fi publicarea unei liste cu parlamentarii care au contribuit la eliminarea dreptului la protecție a șoferilor români în fața multinaționalelor din asigurări. Această listă va cuprinde numele, prenumele, partidul politic și județul pe care îl reprezintă.
De asemenea, COTAR va transmite această listă tuturor filialelor sale, precum și tuturor angajaților și clienților care repară autovehicule sau folosesc mijloace de transport în comun. Totodată, organizația va solicita autorizarea unui miting de protest în fața Guvernului României.
COTAR atrage atenția asupra faptului că atacurile constante la adresa păgubiților și a celor 10 milioane de asigurați duc la creșterea tensiunilor în piața RCA. Nemulțumirile cetățenilor pot fi exprimate în mod public, prin toate mijloacele legitime, inclusiv prin votul la alegerile locale, parlamentare, europarlamentare și prezidențiale din acest an.
Președintele COTAR, Vasile Ștefănescu, a declarat că, în cazul în care amendamentele propuse vor fi adoptate, lobby-iștii vor obține o situație fără precedent. Aceștia vor putea stabili tarifele pentru polițele RCA fără nicio limită, iar în cazul daunelor, șoferii vor fi nevoiți să plătească 95% din valoarea acestora din banii proprii, în timp ce firmele de asigurări vor plăti doar 5%. Acest lucru va permite lobby-iștilor să-și bată joc de șoferii români, fără a suporta consecințele legale.
În plus, săptămâna trecută au fost adăugate noi amendamente, iar joi, 09-05-2024, dar și astăzi, luni 13.05.2024, vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu, a încercat să introducă la vot în Consiliul ASF noi propuneri care vor afecta negativ circa 10 milioane de asigurați români. Aceste amendamente ar urma să fie introduse rapid în Parlament, fără a fi discutate cu toți actorii din piață, inclusiv cu asociațiile de consumatori, transportatori și service-uri auto.
COTAR solicită Parlamentului să respingă introducerea în lege a oricăror noi propuneri până când acestea nu sunt discutate cu toți actorii din piață. De asemenea, organizația cere demiterea de urgență a vicepreședintelui ASF, Sorin Mititelu, care a demonstrat că lucrează împotriva intereselor celor 10 milioane de asigurați români și este de fapt omul societăților de asigurări. COTAR a atras atenția asupra acestui fapt încă de la numirea sa în funcție, iar acum se confirmă că îngrijorările erau întemeiate.