Comisia Europeană a făcut primul pas în războiul economic cu China, impunând taxe de până la 40% la importul de autovehicule electrice. Această decizie ar putea afecta producătorul american Tesla, liderul mondial al pieței de mașini electrice, care fabrică în China majoritatea modelelor sale.
UE a impus miercuri tarife mai mari producătorilor chinezi de vehicule electrice, de până la 38%, iar în cazul Tesla ar putea calcula o taxă specială pentru mașinile sale fabricate în China și importate în UE.
Aceste taxe provizorii vor intra în vigoare din 4 iulie, dacă nu se ajunge la o soluție cu autoritățile chineze. Ulterior, vor avea loc măsuri definitive.
Tesla are o Gigafabrică importantă în Shanghai, de unde a livrat 947.000 de vehicule în 2023, majoritatea destinate pieței chineze.
Comisarul UE pentru comerț a declarat că Tesla a cerut tarife mai mici, iar UE va analiza această solicitare.
Măsurile Europei vin după cele din SUA, unde au fost impuse tarife de 100% pentru mașinile electrice chinezești.
UE va stabili tarife suplimentare pentru producătorii chinezi de mașini, pentru a combate subvențiile excesive.
Producătorii europeni se confruntă cu o concurență puternică din partea vehiculelor electrice chinezești, care au prețuri mai mici.
Cota de piață a mărcilor chineze pe piața UE a crescut semnificativ, iar prețurile sunt cu 20% mai mici decât cele ale mașinilor fabricate în UE.
Acțiunile unor producători europeni au scăzut din cauza temerilor de represalii chineze.
Ministerul chinez de Externe consideră investigația UE drept protecționism, iar tarifele ar putea afecta cooperarea economică China-UE.
Asociația chineză pentru autoturisme consideră că tarifele UE nu vor afecta majoritatea firmelor chineze care exportă vehicule electrice în Europa.
Producătorii chinezi de vehicule electrice încep să investească în producția europeană pentru a evita tarifele.