Companiile de transport, fie ele aerian sau feroviar, administrate de stat, sunt o sursă majoră de pierderi pentru buget. În timp ce Tarom a primit ajutor financiar neașteptat, CFR se confruntă cu o creștere a pierderilor de aproape 500%!
Operatorul de stat de transport feroviar de călători estimează că va înregistra pierderi de 1,026 miliarde de lei în anul 2024, cu 464% mai mari decât cele raportate la 31 decembrie 2023. Aceste pierderi sunt cauzate în principal de scăderea cu aproximativ 30% a compensației acordate de la bugetul de stat și de creșterea cheltuielilor salariale la aproape 1,8 miliarde de lei, ca urmare a aplicării Legii privind statutul feroviarului.
Potrivit proiectului de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024 al societății „CFR Călători”, veniturile totale în valoare de 2,753 miliarde de lei sunt programate să scadă cu 6,68% față de cele realizate în 2023, adică cu suma de 196,876 milioane de lei.
Scăderea veniturilor din exploatare
În cadrul veniturilor totale, veniturile din exploatare în valoare de 2,752 miliarde de lei reprezintă 99,98%, în timp ce veniturile financiare de 500.000 de lei reprezintă doar 0,02%. Veniturile din exploatare sunt programate să scadă cu 6,68% față de cele realizate la 31 decembrie 2023, adică cu suma de 196,994 milioane de lei.
Cifra de afaceri, în valoare de 1,472 miliarde de lei, este programată să crească cu 22,28%, adică cu 268,170 milioane de lei față de cea realizată la finele anului trecut și reprezintă 53,48% din totalul veniturilor din exploatare. Veniturile din serviciile prestate, respectiv veniturile din transportul feroviar public de călători, vor crește cu 22,06% în anul 2024, cu suma de 267,883 milioane de lei, ca urmare a creșterii volumului de activitate, a majorării tarifelor cu 8% începând cu luna noiembrie 2023, precum și a majorării, în anul 2023, a gratuităților acordate studenților la călătoria cu calea ferată, conform Legii nr. 199/2023.
„Compensația alocată Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători” – SA prin Legea bugetului de stat pentru anul 2024 nr. 421/2023, pentru transportul feroviar public de călători, respectiv Actul Adițional nr. 4/28.02.2024 la CSP 2022-2032 este în valoare de 1.110.724,31 mii lei, la care se adaugă suma de 2 mii lei (care reprezintă compensație pentru activități, conform Legii nr. 33/1996 privind repunerea în unele drepturi economice a locuitorilor Munților Apuseni), rezultând o compensație totală în valoare de 1.110.726,31 mii lei, cu o pondere de 40,36% în totalul veniturilor din exploatare. Valoarea compensației pentru transportul feroviar de călători de 1.110.724,31 mii lei este în scădere față de nivelul preliminat/realizat în anul 2023 cu 29,66% și acoperă doar 47% din compensația totală necesară, ceea ce a determinat programarea unui buget de venituri și cheltuieli pe anul 2024 dezechilibrat, cu o pierdere în valoare de 1.026.000 mii lei, în creștere cu 464,02% față de cea preliminată/realizată la data de 31.12.2023″, se arată în proiect.
Scade valoarea subvențiilor de la stat
Indicatorul „Alte venituri din exploatare” în valoare de 169,498 milioane de lei este programat să crească cu 2,41%, adică cu suma de 3,987 milioane de lei față de realizatul anului 2023 și are o pondere de 6,16% în totalul veniturilor din exploatare.
Tot în cadrul acestei categorii, veniturile din subvenții pentru investiții, în valoare de 155 milioane de lei, sunt programate să scadă cu 0,55%, adică cu suma de 850.400 lei față de cele preliminate/realizate în anul 2023.
Valori de 500.000 de lei, cheltuieli de aproape 4 miliarde
Veniturile financiare pe anul 2024, în valoare de 500.000 de lei, sunt programate să crească cu 30,68% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023, conform documentului.
La rândul lor, cheltuielile totale în valoare de 3,779 miliarde de lei sunt fundamentate „în funcție de activitățile concrete din programele de achiziții de bunuri și servicii, pentru desfășurarea activității, fundamentate pe baza posibilităților reale de plată a acestora, în limita surselor legale, a recalculării cheltuielilor de natură salarială și a cheltuielilor de mandat. Practic, acestea sunt programate să crească cu 20,67%, adică cu suma de 647,217 milioane de lei, față de cheltuielile totale realizate la data de 31 decembrie 2023.
În structura cheltuielilor totale, cheltuielile din exploatare, de 3,745 miliarde de lei, reprezintă 99,10%, în timp ce cheltuielile financiare, în valoare de 34 milioane de lei, reprezintă 0,90%.
Potrivit proiectului de BVC pe 2024, cheltuielile de exploatare vor fi estimate la 20,88% mai mari decât cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023, adică un total de 646,699 milioane de lei.
În ceea ce privește cheltuielile totale de exploatare, cheltuielile cu bunuri și servicii vor avea o pondere de 25,79%, în valoare de 965,624 milioane de lei. Cheltuielile cu impozite, taxe și vărsăminte asimilate vor avea o pondere de 0,43%, în valoare de 16 milioane de lei. Cheltuielile cu personalul vor avea o pondere de 48,06%, în valoare de 1,8 miliarde de lei. Iar cheltuielile cu alte cheltuieli de exploatare vor avea o pondere de 25,72%, în valoare de 963 milioane de lei.
Cheltuielile cu bunuri și servicii, în valoare de 965,624 milioane de lei, vor crește cu 7,07% în anul 2024, adică cu 63,731 milioane de lei față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023.
Din această categorie, cheltuielile cu personalul, în valoare de 1,799 miliarde de lei, vor crește cu peste 374 milioane de lei față de cele aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023.
Conform sursei citate, creșterea cheltuielilor de natură salarială în anul 2024 se datorează majorării cheltuielilor cu salariile față de 2023 prin HG nr. 1115/2023, ca urmare a acordării unor creșteri salariale în anul 2023, conform Legii nr. 195/2020 privind statutul feroviarului, cu modificările și completările ulterioare.
Salariul mediu lunar este de aproape 13.000 de lei, astfel că câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană), determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform OG nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2024 – Legea nr. 421/2023, ajunge la 12.987,31 lei, în creștere cu 35,64% față de cel realizat în anul 2023.
Numărul de personal programat la finele anului 2024 este de 11.054 persoane, în scădere cu 960 față de numărul aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023 și în creștere cu 210 persoane față de cel preliminat/realizat la finele anului 2023.
În ceea ce privește cheltuielile aferente contractului de mandat și a altor organe de conducere și control, comisii și comitete stabilite conform OUG privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, acestea sunt programate la valoarea de 1,5 milioane de lei. Astfel, indemnizația directorului general și cea a directorului financiar, numiți prin contract de mandat și acte adiționale prin selecție, începând cu data de 23.10.2023, este în sumă totală de 889.000 lei, indemnizația totală a membrilor Consiliului de Administrație, numiți prin contract de mandat prin selecție pe o durată de 4 ani, începând cu 13.02.2023, este de 540.000 de lei, iar cheltuielile aferente AGA și cenzorilor sunt programate la 71.000 de lei.
Fără subvenții, CFR moare!
„Rezultatul brut programat pentru anul 2024 este negativ-pierdere, în valoare de 1.026.000 mii lei. Cauzele estimării unei pierderi în anul 2024, în valoare de 1.026.000 mii lei, mai mare decât cea preliminată/realizată la data de 31.12.2023 cu 464,02%, respectiv cu suma de 844.092,37 mii lei, sunt următoarele: diminuarea veniturilor din compensații pentru transportul feroviar de călători conform prevederilor legale, în anul 2024, cu 29,66%, respectiv cu suma de 468.351,39 mii lei, față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023. Valoarea compensației pentru transportul feroviar de călători, alocată în anul 2024, în valoare de 1.110.724,31 mii lei, acoperă doar 47% din compensația totală necesară prestării acestui serviciu de către Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători” – SA; creșterea cheltuielilor de personal cu 35,85%, respectiv cu suma de 474.974,88 mii lei, în special urmarea aplicării creșterilor salariale conform prevederilor Legii nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, cu modificările și completările ulterioare; creșterea cheltuielilor cu bunuri și servicii cu 7,07%, respectiv cu suma de 63.730,99 mii lei față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023 pe fondul creșterii prețurilor unitare și aplicării prevederilor legale în vigoare.”
Potrivit proiectului de BVC pentru 2024, se estimează o creștere a cheltuielilor de exploatare cu 20,88%, adică cu suma de 646,699 milioane de lei față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023.
În total, cheltuielile de exploatare vor fi alcătuite din cheltuieli cu bunuri și servicii în valoare de 965,624 milioane de lei, reprezentând 25,79% din total, cheltuieli cu impozite, taxe și vărsăminte asimilate în valoare de 16 milioane de lei, cu o pondere de 0,43%, cheltuieli cu personalul în valoare de 1,8 miliarde de lei, cu o pondere de 48,06%, și alte cheltuieli de exploatare în valoare de 963 milioane de lei, cu o pondere de 25,72%.
Cheltuielile cu bunuri și servicii, în valoare de 965,624 milioane de lei, vor înregistra o creștere de 7,07% în anul 2024, adică cu suma de 63,731 milioane de lei față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023.
Din această categorie, cheltuielile cu personalul, în valoare de 1,799 miliarde de lei, vor crește cu pPNRR, cunoscut și sub denumirea de Proiectul Național de Redresare și Reziliență, este un plan elaborat de către Guvernul României pentru a face față consecințelor economice și sociale ale pandemiei de COVID-19. Acest plan are ca scop principal revitalizarea economiei și creșterea rezilienței țării în fața unor eventuale crize viitoare.
PNRR este un document strategic care cuprinde măsuri și proiecte concrete, precum și resurse financiare, care vor fi implementate în următorii ani pentru a sprijini redresarea economică și socială a României. Acest plan se concentrează pe patru domenii principale: sănătate, educație, infrastructură și digitalizare.
În cadrul PNRR, se prevede o investiție semnificativă în sistemul de sănătate, cu scopul de a îmbunătăți accesul la servicii medicale de calitate și de a consolida capacitatea de răspuns la situații de criză. De asemenea, se vor aloca fonduri pentru modernizarea și digitalizarea sistemului de educație, pentru a asigura un învățământ de calitate și accesibil pentru toți elevii.
În ceea ce privește infrastructura, PNRR propune investiții în modernizarea și extinderea rețelei de transport, precum și în dezvoltarea infrastructurii de apă și canalizare. De asemenea, se va acorda o atenție deosebită dezvoltării tehnologiei digitale, prin investiții în infrastructura de comunicații și în proiecte de digitalizare a serviciilor publice.
PNRR este un plan ambițios, care are ca scop să aducă o schimbare semnificativă în economia și societatea românească. Implementarea sa va contribui la creșterea competitivității țării și la îmbunătățirea calității vieții cetățenilor. Cu toate acestea, este important ca resursele să fie utilizate eficient și transparent, pentru a asigura succesul acestui proiect vital pentru viitorul României.