Când temperatura de afară depășește 35ºC, la umbră, se consideră că e caniculă, un fenomen meteo extrem. La soare, temperatura poate fi și cu 10-15 grade mai mare, transformând mașinile care nu stau la umbră într-un adevărat cuptor.
Temperaturile extreme sunt periculoase nu doar pentru organismul uman, ci și pentru mașini și infrastructura rutieră. De aceea, e important ca șoferii să știe care e limita de viteză cu care pot circula când e caniculă și ce se întâmplă când afară sunt peste 35 de grade Celsius.
Organismul uman este supus la un șoc termic de fiecare dată când experimentează temperaturi extreme, fie că e ger de crapă pietrele, fie căldură de se topește asfaltul, riscurile sunt foarte mari.
Căldura extremă poate duce la scăderea reflexelor, a atenției și a capacității de reacție a șoferilor, crescând riscul de producere a unui accident vascular sau a unui stop cardiac. De asemenea, soarele puternic poate „orbi” șoferii în anumite momente din zi.
Autoritățile din România nu au stabilit o limită de viteză atunci când e caniculă, dar ar fi indicat ca șoferii să circule cu o viteză mai mică decât maximul impus de lege, în general. De exemplu, în 2019, Germania a impus o limită de 100 km/h pe anumite porțiuni de autostradă din cauza caniculei.
În România, o porțiune din autostrada București – Pitești s-a deformat recent din cauza caniculei, iar cel puțin patru vehicule au fost avariate după ce au lovit un rost de dilatare din zona unui pod.
Șoferii ar trebui să conducă mai prudent cu cât temperatura de afară e mai mare, iar viteza maximă de deplasare să fie chiar și cu 20-30 km/h mai mică decât limita maximă, pentru a evita pericolele.
În zilele caniculate, temperatura asfaltului poate depăși 60º Celsius, transferându-se la pneurile mașinii. De aceea, se recomandă folosirea anvelopelor de vară în sezonul cald, pentru o aderență mai bună pe măsură ce temperatura crește.
Temperatura optimă pentru cauciucurile de vară este între 60º și 90º Celsius, asigurând cea mai bună aderență. Anvelopele de iarnă își pierd elasticitatea și devin rigide la temperaturi de peste 35ºC, având o aderență scăzută și un control redus.