Alegătorii par să se fi plictisit de fețele clasice de politicieni, motiv pentru care au decis că a venit momentul unei schimbări majore de macaz. Ciprioții l-au trimis în Parlamentul UE pe Fidias Panayiotou, un YouTuber în vârstă de 24 de ani cunoscut pentru videoclipurile sale virale.
Cu 2,6 milioane de abonați pe YouTube, el a devenit cunoscut datorită filmulețelor sale în care uneori se întâlnește cu celebrități precum miliardarul american Elon Musk, iar alteori organizează concursuri de gătit trăsnite. YouTuber-ul, care se descrie drept un „făcător de greșeli profesionist”, fără experiență sau afiliere politică, lansase o campanie în care îi îndemna pe tineri să voteze la alegerile din weekend. El a obținut 19,4% din voturi pe insula mediteraneană, iar victoria sa neașteptată este percepută ca o respingere a partidelor politice tradiționale.
„Ceea ce s-a întâmplat este un șoc, un miracol”, a declarat la televiziunea publică CyBC tânărul ales, care este activ și pe Instagram și pe TikTok. ”Partidele ar trebui să ia aceasta ca pe un avertisment că trebuie să se modernizeze și să asculte oamenii”, a declarat el. Site-ul de știri Philenews a descris ascensiunea sa drept un mesaj „răsunător” pentru partide și un pas spre o ”schimbare a hărții politice”.
„Tânărul YouTuber, folosind din plin rețelele de socializare, cu o retorică apolitică, fără poziții politice, fără cunoștințe – după cum el însuși recunoaște – despre Uniunea Europeană, a reușit să provoace o bulversare”, a scris Philenews. Observatorii sunt de părere că alegerea unui candidat care nu are un program detaliat arată că partidele tradiționale nu sunt în contact cu alegătorii și nu înțeleg impactul rețelelor sociale.
Partidul conservator DISY (Dimokratikos Sinagermos) a obținut 24,8% din voturi, urmat de comuniștii de la AKEL, cu 21,5%, care au pierdut unul dintre cele două locuri în Parlamentul European. De asemenea, alegătorii au trimis în PE un membru al partidului ultranaționalist ELAM, înscriindu-se în ascensiunea extremei drepte în UE. Cu programul său anti-imigrație, partidul de extremă dreapta a câștigat puțin peste 11% din voturi, asigurându-și primul său loc în Parlamentul European.
Panayiotou, fiul unui preot ortodox, a folosit prezența sa pe rețelele sociale pentru a încuraja tinerii ciprioți să meargă la vot. Printre realizările sale se numără filmulețe în care îmbrățișează 100 de celebrități, o săptămână petrecută într-un sicriu și un antrenament cu maeștri chinezi de kung-fu Shaolin. Ciprul, cel mai estic membru al Uniunii Europene, are aproximativ 900.000 de locuitori, dintre care 683.432 erau înscriși pentru a vota. Rata de participare a fost de 58,86%, comparativ cu 45% la alegerile europene din 2019, o creștere pe care observatorii o atribuie parțial „factorului Fidias”.