Ministrul Educației, Daniel David, a vorbit miercuri, 5 februarie, despre reforma sistemului educațional românesc și a subliniat că sunt necesare o altă arhitectură și un alt model pentru acest sector, deoarece nu mai putem continua cu cel actual.
Daniel David a menționat că în prezent peste o treime dintre elevi sunt afectați de analfabetismul numeric, iar 16% dintre aceștia întâmpină dificultăți semnificative.
”Cea mai mare parte a comentariilor este legată de titularizare. Știu că este o problemă și știu că este un sistem care este mai atipic, nu prea găsești în alte țări. În același timp, este un sistem cu care noi ne-am obișnuit și probabil că va trebui gândit. Cum? Nu știu încă, de aceea spuneam că vreau să fac această analiză, comparație între diverse țări. Va trebui să venim cu un sistem care să întărească lucrurile bune. Sunt temele mari – Evaluările naționale la clasa a VIII-a, mai este undeva? Sistemul nostru, când te uiți, nu prea seamănă cu ce avem în alte țări. Titularizarea, trecerea de la clasa a IV-a la a V-a acolo unde se dă examenul. Sunt multe lucruri pe care trebuie să le problematizăm, dar asta după ce facem un diagnostic. (….) Este clar că cu sistemul educațional de acum nu mai putem continua”, a declarat ministrul Educației.
De asemenea, oficialul a ținut să precizeze faptul că și Evaluarea Națională ar putea fi analizată la un moment dat.
”Și Evaluarea Națională poate va trebui analizată la un moment dat. Eu nu aș avea o problemă cu modelul actual. Nu am reflexul să vin să schimb lucrurile. Vreau să salvez lucrurile bune. Numai că deocamdată, când mă uit la acest rezultate, este clar că ne trebuie o altă arhitectură și un alt model”, a mai spus acesta.
Mai mult, ministrul consideră că este o problemă de securitate națională atunci când aproape jumătate dintre absolvenții de liceu se află în zona analfabetismului funcțional.
”Când tu scoți aproape jumătate din absolvenții de liceu, îi scoți în zona de analfabetism funcțional, nu mai este o problemă așa, corectăm ceva, cândva. Este o problemă de securitate națională”, a transmis Daniel David.
Șeful de la Educație nu a omis nici învățămntul din mediul rural, despre care a spus că are nevoie de o schimbare completă.
”Cred că în zona rurală ne trebuie o schimbare completă. Ce avem acum nu mai poate continua. Toată lumea spune: hai să ducem școli, microbuze. După mine este o greșeală. Noi încă avem mulți copii în mediul rural, mulți. Dar nu mai este ca pe vremea lui Spiru Haret, când erau concentrați și când făceai o clasă aveai 30-40 de copii în toate comunele. Acum ai școli cu șapte-opt copii, cu 10, cu 4. Ai profesori care țin simultan lecțiile la niveluri diferite. N-ai cum să asiguri calitate, nu se poate. Ce se pilotează în acest moment la nivelul ministerului n-a fost ideea mea, dar îmi place, o întăresc și dau bani în direcția respectivă, este ideea unor campusuri în mediul rural. Adică, pe o arie, și hotărâm, nu știu, 50-70-100 de km, îi aduci pe toți copiii într-un campus în care nu mai sunt 10, sunt 50 sau sunt 70, în care poți să duci profesori de calitate pe care să-i plătești bine, în care poți asigura masă sănătoasă, dacă e nevoie și cazare. Nu mai îți trebuie 5.000 de microbuze să meargă de la un sat la altul, îți trebuie mai puține microbuze care să și funcționeze, să nu se strice pe drum”, a explicat oficialul.
Totodată, Daniel David susține că una dintre cele mai mari probleme în mediul rural este aceea că nu sunt suficiente resurse pentru a duce profesori de calitate în acele zone.
”Adevărul este că nu ai suficiente resurse să duci profesori de calitate în acele zone, ăsta este adevărul. (…) Ideea că mai putem funcționa așa în mediul rural eu cred că este o greșeală”, a conchis ministrul Educației.