Aeroportul București-Sud, care va fi construit la sud de Capitală printr-un parteneriat între autoritățile locale și centrale, va avea capacitatea de a deservi peste 11 milioane de pasageri în prima fază, cu posibilitatea de extindere pentru a ajunge la peste 20 de milioane de pasageri în etapa a doua și de a transporta cel puțin 30.000 de tone de mărfuri pe cale aeriană.
Studiul de oportunitate realizat recent de un consorțiu de specialiști, inclusiv reprezentanți ai companiei SETEC din Franța, arată că noul aeroport internațional al Bucureștiului va fi construit în apropierea localității Adunații Copăceni din județul Giurgiu, la 24 de kilometri de centrul capitalei și la 43 de kilometri de granița cu Bulgaria.
Construcția acestui aeroport în zona de sud a Bucureștiului reprezintă un pas important în dezvoltarea infrastructurii de aviație a României și a regiunii de sud-est a Uniunii Europene. Va ajuta la decongestionarea traficului aerian din zona Capitalei, concentrat acum doar pe Aeroportul Otopeni. Cu creșterea estimată a traficului de pasageri în următorii ani, un nou aeroport ar asigura o gestionare mai eficientă a traficului și o experiență mai bună pentru pasageri.
Aeroportul va fi un hub strategic pentru operațiunile de pasageri și de marfă, conform standardelor IATA, pentru a răspunde cererii crescute de transport aerian în viitor. Va fi conectat cu infrastructurile existente și va facilita legătura cu Bulgaria, țară membră a Spațiului Schengen. Proiectul este unul ambițios, care va aduce beneficii economice și sociale semnificative pentru regiune.
Aeroportul din sudul Bucureștiului va fi dotat cu facilități de ultimă generație, piste de decolare și aterizare, asigurând operațiuni fără probleme. Locația sa strategică oferă acces convenabil la rețelele de transport existente și viitoare, favorizând creșterea mobilității și a oportunităților comerciale.
Proximitatea aeroportului față de Bulgaria adaugă o altă dimensiune semnificativă a strategiei sale, devenind un nod strategic pentru călătoriile și comerțul internațional. Noul terminal va avea o suprafață redusă pentru controlul vamal, iar suprafața terminalului necesară este estimată la aproximativ 81.000 m.
Aeroportul va fi un centru crucial pentru transportul de mărfuri, incluzând depozite de marfă și o infrastructură logistică de ultimă generație. Spațiul terminalului cargo este estimat la minimum 3.000 m. Odată construit, va avea funcțiuni conexe transportului aerian, precum facilități de securitate, stație de salvare și stingere a incendiilor, parcare pentru pasageri și facilități pentru companiile aeriene.
Proiectul Aeroportului București-Sud va include facilități de alimentare cu combustibil pentru aeronave, facilități de degivrare aeronavelor, centrale solare și stații de epurare a apelor uzate. Scopul este de a controla resursele în mod sustenabil și de a minimiza impactul asupra mediului înconjurător.
Studiul de oportunitate al proiectului va determina dimensiunea și configurația optimă a infrastructurii fizice a aeroportului, inclusiv piste, căi de rulare, platforme și zone terminale. Factori precum mișcările aeronavelor, volumele de pasageri, operațiunile de marfă și facilitățile de servicii vor fi luate în considerare pentru a asigura operațiuni eficiente și adaptate cerințelor proiectate.
Specialiștii vor dezvolta soluții tehnice și vor analiza scenariile posibile în perioada imediat următoare. Ulterior, va fi întocmit studiul de prefezabilitate conform legislației în vigoare. Estimările indică finalizarea studiului de prefezabilitate în august 2024 și disponibilitatea studiului de fezabilitate și a Planului Urbanistic Zonal în septembrie 2025.
Procedurile de proiectare și execuție vor începe în octombrie 2025, iar proiectul ar trebui finalizat în cel mult trei ani de la începerea lucrărilor.