În 2020, Nicușor Dan a promis că va rezolva rapid situația traficului infernal din Capitală prin aducerea unui specialist din New York și prin utilizarea matematicii. Specialistul american menționat de actualul primar al Capitalei este Michael Horodniceanu, născut și crescut în București, care în anii ’90 a fost desemnat să gestioneze și să rezolve problemele traficului de suprafață din New York. Din 2007 până în 2016, el s-a ocupat de modernizarea întregii rețele de metrou din metropolă.
În 2020, Horodniceanu și-a oferit serviciile pro bono pentru a-l consilia pe Nicușor Dan în managementul traficului. „Mă simt legat de acest oraș și vreau să ofer și eu ceva în schimb pentru locul în care mi-am petrecut copilăria. Nu voi primi niciun ban, nu voi primi nimic pentru munca mea. Înțelegerea este doar să mi se deconteze transportul și avionul atunci când voi veni în București”, a declarat Horodniceanu.
Au fost mai multe idei pe care Horodniceanu le-a împărtășit cu primarul Capitalei, care a afirmat: „Bucureștiul are nevoie de o soluție inteligentă pe care, promitem că o vom realiza în doi ani, adică un sistem complet de management al traficului, corelat cu transportul public”. Cu toate acestea, când profesorul de origine română a încercat să reia legătura, nu a mai primit niciun răspuns.
„Nu am avut succes. De obicei, dragostea cu sila nu se face”, a declarat el, jumătate de an mai târziu.
După moartea lui Horodniceanu în iunie 2023, Nicușor Dan și-a cerut scuze pentru lipsa de acțiune și acceptarea ajutorului pro bono: „În primul an, am avut de-a face cu pandemia de COVID-19 și era un om în vârstă care nu putea veni la București, așa că trebuia să-i trimitem documente. Și, de fapt, preocuparea noastră era să stabilizăm financiar Primăria. După aceea…”
Capitala se sufocă, dar Nicușor Dan ne spune că ar fi putut fi și mai rău și cere răbdare.
Lipsa de acțiune a lui Nicușor Dan în cazul colaborării cu profesorul Horodniceanu nu este un caz singular. În patru ani, niciunul dintre punctele din programul său electoral nu a fost pus în aplicare.
„Semafoarele pot fi rezolvate cu ajutorul matematicii. Trebuie să existe un semafor cu cameră care să permită șoferilor să facă stânga. Traficul va fi redus cu 40%. Vom scoate mașinile de pe prima bandă, dar mai întâi le vom oferi șoferilor o lună de acomodare”, a descris primarul, în campania electorală, sistemul inteligent de management al traficului. Cu toate acestea, acesta nu a devenit realitate, iar în condițiile în care numărul de mașini a crescut, numărul de intersecții aflate în sistemul de temporizare al Capitalei a scăzut și nu mai este considerat important.
Din acest motiv, Bucureștiul este un oraș în care găsești o „parcare” la fiecare semafor, nu doar în orele de vârf. Acest lucru se datorează și faptului că în patru ani, primarul nu doar că nu a oferit soluții, dar nici măcar nu a înțeles problema, așa că nu poate oferi nicio soluție în viitor. Acest lucru este demonstrat de faptul că el justifică blocarea planului urbanistic general prin trafic, susținând că dezvoltarea urbană a dus la ”sufocarea” orașului și le spune bucureștenilor că lucrurile ar fi putut sta și mai rău. El propune ca termen pentru rezolvarea problemei anul 2035, dar nu oferă nicio explicație pentru alegerea acestui termen.