Presa italiană a atras atenția asupra unei adevărate invazii de mașini și scutere cu numere de înmatriculare poloneze. Se pare că această practică este din ce în ce mai răspândită în Italia, iar românii nu pot decât să se amuze, amintindu-și de vremurile în care compatrioții noștri mergeau în Bulgaria pentru a obține celebrele plăcuțe de înmatriculare bulgărești.
Potrivit publicației italiene Corriere, utilizarea plăcuțelor de înmatriculare poloneze pentru scutere și mașini este un fenomen tot mai des întâlnit în Italia. Cu toate acestea, trebuie menționat că acest fenomen a început în România, când prețurile polițelor RCA au crescut atât de mult încât mulți români au devenit creativi și și-au înmatriculat mașinile în Bulgaria, unde costurile asigurărilor erau mult mai mici.
La un moment dat, România a introdus o taxă de primă înmatriculare, care era de câteva mii de euro, ceea ce a dus la o creștere masivă a înmatriculărilor în Bulgaria. Chiar și ministrul Mediului de atunci, Rovana Plumb, avea mașina înmatriculată în Bulgaria.
Acum, Italia se confruntă cu o invazie de plăcuțe de înmatriculare poloneze. Explicația este simplă: costul asigurărilor din Polonia este cel mai mic din Uniunea Europeană, iar această „schema” este asemănătoare cu ceea ce se întâmpla în România în perioada taxei de primă înmatriculare.
Fenomenul este prezent mai ales în Napoli, unde din cele 53 de mii de plăcuțe de înmatriculare străine din Italia, 35 de mii sunt doar în Napoli. Acest lucru se datorează costurilor ridicate ale asigurărilor din acest oraș, care se situează pe locul doi, după Prato, în clasamentul orașelor cu cele mai mari costuri pentru asigurarea auto. Potrivit publicației StiriDiaspora, pentru RCA-ul unui moped din Napoli, suma anuală cu asigurare și impozit poate depăși 1.500 de euro, însă utilizarea unei plăcuțe de înmatriculare străine poate reduce semnificativ aceste costuri.
Dar cum funcționează această schemă? Este un truc pentru a ocoli costurile ridicate ale asigurărilor din Italia și a plăti mai puțin. Există firme specializate în această practică, care se ocupă de înmatricularea vehiculelor în Polonia și încheierea unui contract de închiriere cu proprietarul vehiculului. Astfel, costul anual poate fi redus de la 600-800 de euro la 300-350 de euro.
Este important de menționat că această practică este permisă de reglementările italiene, așa cum a explicat Giuseppe Guarino, Secretarul Național de Cercetare al Unasca (Uniunea Națională a Școlilor de Șoferi și Studiilor de Consultanță Auto).
Cu toate acestea, această practică aduce cu ea o serie de consecințe periculoase. În cazul unui accident, compania de asigurări poloneză va plăti rareori daunele. De asemenea, persoana care dorește o plăcuță de înmatriculare poloneză și își radiază vehiculul nu va mai fi proprietarul acestuia și nu îl va mai putea vinde. În plus, dacă firma care deține vehiculul intră în faliment, acesta poate fi confiscat de executori, iar proprietarul nu mai poate face nimic în acest sens.
În concluzie, această practică poate părea atractivă la prima vedere, însă poate aduce multe probleme și riscuri pentru cei care o folosesc. Este important să respectăm legile și să ne asigurăm corect, pentru a evita astfel de situații neplăcute.